Psychologie osobnosti


osobnost – syntéza vlastností, které jsme zdědili a rozvinuli během svého vývoje
už v období prvního vzdoru (u malých dětí, jáství) můžeme mluvit o osobnosti
naši osobnost tvoří psychické, fyzické a sociální vlastnosti
teorie vzniku osobnosti:

Dynamické vlastnosti

(vlastnosti temperamentu)
určují dynamiku našeho chování a prožívání
každý je má vrozené, nejdou (kompletně) změnit

Hippokratés

doktor
společně s Galenem vyčlenili 4 základní typy temperamentu dle převládající tekutiny v těle:
žádný člověk není pouze jednoho typu, vždy má v sobě (v nějakém poměru) namíchané vlastnosti více typů

Jung

rozdělení introvert, extrovert (viz dřívější zápisek)
zatímco introvert je uzavřený, má málo přátel (kterým však důvěřuje) a své problémy není schopen řešit s jinými lidmi, extrovert je otevřený, má hodně přátel (se kterými se až tak dobře nezná) a své problémy neumí řešit sám

I. P. Pavlov

dělí temperamenty podle funkčnosti nervové soustavy:
pouze slabý je melancholik, silný a nevyrovnaný je cholerik; silný, vyrovnaný, ale nepohyblivý je flegmatik; silný, vyrovnaný a pohyblivý je sangvinik

Kretschmer

dělí temperamenty podle tělesné konstrukce člověka:

Podle tří amerických psychologů

rozdělení podle tří amerických psychologů, kteří zkoumali dědičnost typu temperamentu

Výkonové vlastnosti

vlohy – vrozené dispozice; nutno rozvíjet
schopnosti – rozvinuté vlohy
vědomosti – teoretická znalost
dovednosti – praktická znalost
návyk – zautomatizovaná dovednost; např. jízda na kole; o činnosti nemusíme přemýšlet, naše vědomí se může soustředit na něco jiného

Inteligence

rozumová schopnost, schopnost chápat a vytvářet vztahy
je vrozená, můžeme ji pouze rozvíjet
určí se porovnáním mentálního a fyzického věku
IQ:

Mentální retardace

dělení:

Historie

Binet
francouzský psycholog 20. století
na základě zakázky francouzské vlády sestavil IQ test
Howard Gardner
teorie mnohočetných inteligencí – člověk má více druhů inteligence

Autoregulační vlastnosti

zajišťují naši kontrolu jednání, myšlení, …

Vztahově postojové vlastnosti

nejstabilnější vlastnosti – představují naše základní hodnoty; pokud je chceme měnit, je to velmi obtížné

Postoje

postoj má tři části:
u každého postoje je jedna jeho část dominantní
racionalizace postojů – emocionální postoj se „obalí“, ospravedlní racionálními argumenty – např. lenost jít do školy (emocionální postoj) si ospravedlníme („stejně se po prázdninách nebude nic dělat“, „ještě bych se v té zimě nachladil“…)
s postoji souvisí chyby v sociální percepci – chyby, kterých se dopouštíme při tvorbě postojů, názorů (o jiných lidech, o světě) – např. první dojem (kterého se těžko zbavujeme)

Ideály, vzory

máme představy o tom, jak by měl svět fungovat
někteří lidé v našem okolí jsou nám vzorem – podvědomě se snažíme napodobovat jejich chování, reakce
vzory jsou pro nás důležité, potřebné – díky nim se vyvíjíme, pracujeme na sobě
DÚ: Kdo je pro mě vzorem a proč? Sepsat (libovolným způsobem)

Charakter, charakterové vlastnosti

charakter – komplex vlastností, které získáváme výchovou; je ovlivněný temperamentem (ten je vrozený)
všechny vlastnosti vyjadřují nějaké naše postoje
vlastnosti se rozdělují do oblastí:

Motivační vlastnosti

Pudy

pud – vnitřní vrozená hnací síla; nepůsobí přímo, vyvolává potřeby

Potřeby

potřeba – nerovnováha v organismu; pocit nedostatku nebo nadbytku něčeho
potřeby jsou permanentní

Zájmy

uspokojování potřeb u nás vyvolalo pocity libosti, chceme tyto pocity vícekrát opakovat
zájmy nás rozvíjejí
náruživost – zájem, na kterém jsme závislí; který už není pod kontrolou
vlastnosti zájmů:

Cíle, životní plány

dohromady tvoří životní smysl
nedokážeme bez nich žít, dávají životu směr
námi určený smysl našeho života by měl být složen z více cílů – abychom měli pro co žít, když některý z nich nevyjde
druhy cílů:

Zvyky

rituály, stereotypy
věci, na které jsme v každodenním životě zvyklí, které vykonáváme automaticky, bez přemýšlení; např. ranní hygiena
rituály jsou pro nás důležité – znamenají pro nás jistotu, nutí nás mechanicky vykonávat činnosti (což je dobré např. při překonávání těžkých životních situací)