Slohové útvary
Obecné hodnocení
rozsah: alespoň 250 slov
horní hranice na rozsah není, není ale doporučováno psát příliš přes rozsah (zabere to mnoho času, objeví se víc chyb)
zda práce odpovídá zadání – souvislost s tématem
soulad s jazykovou normou – nejčastější chyby: chybějící čárka po oslovení, chyby ve shodě podmětu s přísudkem, velkých písmenech, interpunkci
slovní zásoba – bohatost; v některých funkčních stylech je možné (i vhodné) opakovat slova (administrativní, odborný), jinde ne
Vyprávění
má děj – příběh se nějak vyvíjí, mezi postavami dochází k problému
kompozice:
- chronologická – odpovídá časovému sledu
- retrospektivní – neodpovídá časovému sledu, začíná koncem
- in media res – děj začíná uprostřed dění, většinou přímou řečí
doporučení: psát v chronologikcké kompozici
fáze rozvoje děje v chronologické kompozici:
- expozice: uvedení do děje, seznámení s postavami
častá chyba: příliš dlouhá expozice
ještě by neměla obsahovat přímou řeč
- kolize: objevuje se zápletka, děj se rozvíjí
- krize: vyvrcholení
přímá řeč
doporučení: v přímé řeči je dobré používat spisovnou češtinu
krátké věty
nejdůležitější část, měla by být ze všech nejobsáhlejší
chyba: vynechání přímé řeči, pak se z vyprávění stane popis události
- peripetie: rozuzlení
- zakončení: dobré je, aby na konci díla byla pointa
slova citově zabarvená do vypravování
patří (ale nikoliv vulgarismy), obecná čeština (např. nespisovné koncovky) nanejvýše v přímé řeči (ale ani tam není doporučována)
Hodnocení
vypravování × popis události
dodržení fází rozvoje děje
členění odstavců: pět odstavců (podle fází rozvoje děje)
vyznačení odstavce (doporučený způsob): bez vynechání řádku, s vynecháním 1 cm od levého okraje
dramatičnost
zápis přímé řeči, uvozovací věty
v krizi je dobré použít
historický présens – přítomný čas, i když se událost stala v minulosti
pravopis – čárky, mě/mně, ji/jí
slovní zásoba: je vhodné hromadit synonyma (aby se nějaké slovo v textu mnohokrát neopakovalo)
Zpracování
zadání obsahuje nadpis a výchozí text
výchozí text může mít různé funkci, zadání po nás může chtít:
- vypravování inspirované výchozím textem
- mikropovídka rozvíjející situaci z ukázky
- vypravování navazující na výchozí text
- vypravování, jehož pointou je uvedené přísloví
nadpis je tématem našeho vypravování, měli bychom se ho držet
výchozí text netřeba opisovat – jediné, co se má opisovat, je nadpis
Přímá řeč
viz Pravidla českého pravopisu
- „Přímá řeč,“ řekl někdo.
pokud by vyřčená věta končila tečkou, změní se tečka na čárku, uvozovací věta pokračuje malým písmenem: „Važ slova,“ výhružně zašeptal.
pokud by vyřčená věta končila vykříčníkem nebo otazníkem, dané znaménko zůstává, uvozovací věta stále pokračuje malým písmenem: „Co tím chcete naznačit?“ zeptal se opatrně.
- Někdo řekl: „Přímá řeč.“
je možné mít přímé řeči bez uvozovacích vět – to je žádoucí např. v krizi
„Jsi lhář.“ „Nene.“ „Jojo.“ „Nene!“ „Jojo!“ „To odvoláš!“ „Neodvolám!“ „Odvolej!“
Článek
(není útvar)
analytický charakter
informuje, hodnotí
He? subjektivní hodnocení × zpráva
informuje, ale i baví, přesvědčuje
je potřeba zohlednit příjemce textu (a celkově komunikační situaci) – uzpůsobit jazykové prostředky, zmínit něco ohledně příjemce (do regionálních novin napsat něco regionálního, do studentských novin možno psát studentským slangem)
znaky: aktuální, objektivní, věcně správný, stručnost, výstižnost, srozumitelnost, subjektivní
postup: informační, popisný
kompozice chronologická
obrácená pyramida: postup od nejdůležitějších informací k méně důležitým
He? od celkového pohledu k detailům
Kompozice
titulek – ozvláštnění, výstižný, věcný, stručnost, originální; používání větného ekvivalentu
perex – shrnující odstavec před samotnou zprávou, má shrnovat
mezititulky – nemají shrnovat, mají budit zájem o další čtení
Jazyk
spisovný, neutrální, minulý čas
přímé řeči – citace
umělecké i hovorové jazykové prostředky
automatizace, aktualizace
Reportáž
postup: vyprávěcí
přímá účast autora, vtáhnutí čtenáře
dějová slovesa
typické jazykové prostředky pro dané prostředí
historický prézens
hovorová čeština – ne však nespisovná
konkrétní informace
rozhovory, citace (
Svědek incidentu nám k tomu řekl: „Blabík.“)
Fejeton
Odborný článek
publický i odborný
postup: výkladový
termíny
větná stavba