Vývojová psychologie
ontogenetická psychologie
zkoumá individuální vývoj jedince ve srovnání s vývojem populace
od početí do smrti
činitelé vývoje:
- vrozené dispozice
- prostředí, výchova (jak moc je prostředí podnětné)
- aktivita samotného jedince
mechanismy vývoje:
zákonitosti vývoje:
- zákon individuálního vývoje
- žákon nepřetržitosti vývoje
- zákon vývojové akcelerace a retardace – v některých obdobích se jedinec vyvíjí rychle, v jiných to pak vypadá, jako by se jedinec vůbec nevyvíjel
- zákon individualizace ve vývoji – psychika se neustále zesložiťuje (individualizuje), v dětství a ve stáří jsou si všichni podobní
- rovnoměrnost vývoje – proběhnou všechny fáze, které mají v daném věku proběhnout
pokud ne, probíhá asymetrický vývoj
- nerovnoměrnost vývoje – neprobíhá všechno najednou
psychika může být napřed před fyzickým vzhledem
časem se vývoj dorovná
Prenatální vývoj
9 měsíců – od početí do porodu
emoční vnímavost – plod vnímá emoce matky i naopak
vliv chemických látek
vše se musí vyvinout tak, aby dítě po narození mohlo normálně fungovat
vnímání a rozlišování zvuků ⇒ ovlivnění dítěte
Dětství
děti žijí přítomností
Novorozenec
vymezení: v prvních šesti týdnech života –
šestinedělí
jsou vyvinuté reflexy
pochopí, co má dělat, když něco chce; matka rozezná, co dítě potřebuje
zkoumání hmatem, do 4 týdnů začne normálně vidět (do té doby vidí pouze rozostřené obrysy)
ustálení spacího cyklu dítěte
poporodní deprese u matky – obrovská hormonální změna; pocit, že dítě je jako hadrová panenka
Kojenec
do 1,5 roku
okolo 8. měsíce probíhají první pokusy o kroky, postavení
v této době jsou také první pokusy o mluvení – fáze broukání, žvatlání, mluvení
období mamánkovství – vytváření vztahu k matce jako konkrétní osobě
hospitalismus – pokud je dítě od rodičů dlouhodobě odloučeno (např. nemocnice)
fáze hospitalismu:
- dítě volá matku
- netečnost – dítě odmítá potravu, hračky, …
- dítě se naváže na jinou osobu
Batole
1,5–3 roky
nejvýraznější je
období prvního vzdoru – mezi druhým a třetím rokem života
v batolecím období dochází k rozvoji jemné motoriky (kreslení)
kolektivní pseudohra – pokud si více batolat hraje vedle sebe, nejsou ještě schopny hrát si spolu – každé dítě si hraje samo za sebe
s obdobím prvního vzdoru souvisí rozvoj
sobeckosti – dítě si vše přivlastňuje
Předškolák
dítě začíná rozlišovat mezi mužskou a ženskou rolí – vzorce chování
dětská přemoudřelost – dítě má tendenci dodržovat pravidla a snaží se jejich dodržování vynucovat na ostatních
dítě se začíná orientovat v časové rovině
velká regenerační schopnost – „neutahatelné dítě“
čím více fyzického pohybu, tím více se rozvíjí mozek
bájná lhavost – dítě se do vymyšleného příběhu natolik vžije, že mu samo věří
Mladší školní věk
od 6 do 10–12 (nástup puberty) let
do světa dítěte vstupují povinnosti
u dětí se před nástupem do školy posuzuje školní zralost
vstup cizích autorit – paní učitelky; ty mají často pro dítě větší autoritu než rodiče („paní učitelka říkala, že to je takhle“)
děti v tomto věku přirozeně přijímají autority a jejich názory
rozvoj mechanické paměti (proto se děti na nižším stupni učí např. násobilku, vyjmenovaná slova)
rozvoj jemné motoriky
dítě na prvním stupni by se do školy mělo těšit (pokud se netěší, není něco v pořádku)
Mládí
období dospívání
- pubescence – do 15 let
- adolescence – od 15 let
pubescence je odstartována hormonálními změnami v organismu
adolescence končí, když se člověk plně osamostatní
pro pubescenci je typický tělesný a psychický rozvoj
v adolescenci je nejvíce typický sociální rozvoj
v období dospívání je typická
psychická labilita – výkyvy v náladách, ve výkonech, poruchy spaní, výbuchy vzteku/smutku
v důsledku hormonálních změn se projevují
sekundární pohlavní znaky; počátek pohlavní produkce
ženské tělo nabírá tukovou hmotu, dostává oblé tvary; mužské tělo nabírá svalovou hmotu, dostává hranaté tvary
pubescentním mužům mohou přechodně růst prsa
dítě „klackovatí“ – nejprve rostou končetiny, pak tělo
dochází ke zrání mozku ⇒ schopnost abstraktního uvažování
kult těla – dospívající jsou příliš zaměřeni na svůj vnější vzhled, domnívají se, že je všichni pozorují stejně tak, jako oni pozorují ostatní ⇒ upjatost v chování
dospívání je náchylné na komplexy méněcennosti – i drobná poznámka může dospívajícímu vrtat v hlavě
největší vliv na dospívající mají vrstevníci
dospívání je
doba hledání se – „Jak mě vnímají druzí?“, „Jak chci, aby mě vnímali?“, „Co chci, abych byl?“
pózovitost – výraznější změny ve vzhledu a chování; jedinec se stylizuje od určité role (např. emo, hip-hoper, mánička, …); snaha upozornit, že už není dítě (postaršování se)
dospívající může trpět
pocitem výlučnosti – potřebuje zanechat stopu (např. sprejováním)
dospívající
žije budoucností ⇒ dospívání je obdobím velkých iluzí (snů) a velkých krizí (srážka s realitou)
typické je
černobílé vidění světa – vše musí být buď dobré, nebo špatné; žádné kompromisy
nastává
období druhého vzdoru,
konflikt s autoritou – vyplývá z černobílého vidění světa – autorita poučuje, omezuje, vytváří kompromisy
pubescent zná svá
práva – ještě bojuje se svou sobeckostí; umí dobře argumentovat, oponovat
adolescent se učí
povinnostem; má potřebu s lidmi vycházet – snaží se vytvářet kompromisy
pubescent je citlivý na
morálku, až fanaticky ji dodržuje – ale pouze dokud se mu to hodí
potřeba důvěrného přítele – vytváření a výměna názorů
jedinec se nejdříve musí naučit poznat a přijímat sebe, než začne přijímat někoho jiného (partnera, partnerku)
přechodná promiskuita – dočasné časté střídání partnerů, jedinec se učí budovat vztahy
fáze zdravého vztahu:
- poznávací
- sbližovací
- koitální
Dospělost
dospělý člověk žije přítomností (zařizování povinností)
nejdůležitější pro něj je milovat a pracovat
začíná osamostatněním od rodičů
do stáří dospělost přechází odchodem do důchodu
- raná – jedinec hledá partnera, zakládá rodinu
- střední – život s dětmi
- pozdní – život po dětech, jejich odchod z domova
mama hotel – jedinec starší třiceti let (většinou muž) žije u rodičů; není dospělý – není schopen/ochoten postavit se na vlastní nohy, přijmout zodpovědnost za svůj život
za mama hotel do značné míry může matka – alespoň podvědomě jí to vyhovuje, připadá si potřebná, užitečná
jednočlenné domácnosti – jedinci starší třiceti let (většinou ženy) starající se o svou domácnost sami
existují dva hlavní způsoby, jak si volíme partnera
- podle podobnosti – protějšek je nám podobný svou mentalitou, pohledem na svět, zvyky
tento způsob výběru je lepší pro dlouhodobější soužití, ale na první pohled se nám partneři jeví nudní (jejich vlastnosti už máme, nejsou pro nás nové; reakce jsou pro nás očekávatelnější)
- podle doplňování – na protějšku obdivujeme vlastnosti, které sami nemáme
těžší na dlouhodobé soužití – hledání kompromisů; krátkodobě je partner zajímavější (vždy nás něčím překvapí)
dospělý život se točí kolem krizí:
- věkové krize – přichází s velkými výročími (kulatiny, narozeniny dítěte, …), kdy má jedinec potřebu bilancovat svůj život
můžou nastat už kolem 20 let
- rodinné krize – generační problémy:
- s vlastními dětmi – děti buď nesplňují požadavky, které na ně dospělý klade, nebo už dospělému děti odrůstají a on nad nimi ztrácí kontrolu
- s rodiči (svými, partnerovými, …) – rodiče příliš zasahují do života, nevyžádané rady
- s partnerem – první krize často nastává po třech letech
další období krizí většinou nastávají každých 5–7 let
fáze zamilovanosti (počáteční fáze vztahu) vydrží nejvýše půl roku; tato fáze je energeticky vyčerpávající, není udržitelná trvale ⇒ přechází ve fázi rozčarování – s tou se pak partneři můžou vyrovnat různými způsoby
- profesní krize – důvodem může být, že nás práce nebaví, že nemůžeme postoupit; později může krizi vyvolávat to, že se objeví plno mladších a schopnějších lidí
někteří jedinci si najdou jinou práci (aby měli opět výzvy), někteří jsou rádi za stálost své práce a najdou si nějakou volnočasovou aktivitu, někteří tiše/nahlas trpí
syndrom prázdného hnízda – dospělí se vyrovnávají s tím, že jejich děti se osamostatňují; tento syndrom může vyvolávat manželské krize – při výchově dětí manželé neměli čas na zájmy, a tak se jich vzdali; teď nemají co dělat a jejich život je prázdný
Stáří
začíná ukončením profesní dráhy
staří lidé žijí minulostí, popř. přítomností a budoucností svých dětí a vnoučat
dochází fyzické síly
počíná nesoběstačnost – nejsou potřební, naopak někoho potřebují
samota
očekávaná sociální neangažovanost – jelikož už jedinec odešel do důchodu, očekává se, že se nebude do ničeho zapojovat, do ničeho mluvit; on však má více času a chce předat své zkušenosti atd.
více volného času, nic je však nenutí dělat věci, které si naplánovali
v jistém smyslu mají starší lidé podobnou psychiku jako děti
- konstruktivní důchodce – ten, který se zajímá; je optimista, má co dělat
např. chodí se psem, stará se o zahrádku, sleduje slevy, dívá se na seriály
tyto činnosti mu dávají režim, udržují ho v aktivním stavu
- hostilní důchodce – nevypořádal se se stářím, je naštvaný; všechno je špatně (politici, dnešní mládež, …)
- závislý důchodce – využívá své závislosti, diktuje, nutí ostatní, aby dělali věci za něj
stádia umírání,
stádia vyrovnání se: (tato stádia probíhají při jakékoliv situaci, se kterou se nemůžeme vyrovnat, ale kterou nemůžeme změnit)
- stádia popření – navenek se jedinec s touto skutečností vyrovná velmi rychle; to proto, že si skutečnost nepřipouští
- stádium hněvu – jedinci už skutečnost dochází, je naštvaný („proč zrovna já?“)
- stádium zoufalství – stádium hněvu je vyčerpávající, jedinec přechází do stádia zoufalství
- stádium smlouvání – jedinec už je napůl vyrovnaný, stále ale doufá v nějakou záchranu („co kdyby“)
občas může dojít k zacyklení – dotyčný nepostoupí do posledního stádia vyrovnání, ale opět se vrací do prvního stádia
- stádium vyrovnání – jedinec se se skutečností smíří
gerontopsychologie – obor psychologie zaměřený na práci se starými lidmi