Aktivizace

psychologický pohled na lidské činnosti
volní jednání (vůle) – psychický proces, kterým jedinec řídí svou činnost, aby dospěl k určitým cílům
fáze vůle:
vlastnosti vůle:

Druhy lidské činnosti

Hra

typická pro dětský věk
dobrovolnost, silné emoční zaujetí
z pohledu dítěte je hra bezúčelná
hra však může být formou nevědomého učení
druhy her:

Práce

v užším smyslu to, čím si vyděláváme peníze – zaměstnání X poslání
ve významu širším jde o jakoukoliv činnost, při které něco vytváříme (duchovní či materiální hodnoty)
fyzická X psychická práce
zásada psychohygieny: pracujeme-li ve fyzické práci, ve volném čase bychom měli dělat psychickou práci a obráceně

Učení

v šírším smyslu jakákoliv činnost, kterou získáváme nové vědomosti, dovednosti, zkušenosti
v užším smyslu je to školní výuka, vědomé učení se něčeho
činitelé:
plato – označuje maximum toho, co jsme se schopni naučit
plato je subjektivní a proměnlivé – závisí na činitelích našeho učení (stačí změnit drobnost a plato může rychle narůst)
transfer – přenos informací, pozitivní transfer (něco se naučíme v jednom předmětu a jsme to schopni použít v druhém), negativní transfer (informace z určité oblasti zablokuje informaci jinde – např. nechtěná záměna slov z různých cizích jazyků)
učební typy:
učební strategie