Poznávání

Poznávací procesy

Nižší

čití – vytváření obrazu jednotlivé vlastnosti předmětu či jevu v našem vědomí; typické u malých dětí, které ještě nemají zkušenosti a skládají vlastnosti dohromady; u dospělého jedince se vyskytuje, pokud se setká s neznámou věcí, popř. když má oslabené smysly (zavázané oči atd.)
počitek – výsledek čití (informace v našem mozku o různých vlastnostech něčeho)
prahy čití – minimální a maximální intenzita vnímání, při které jsme schopni čít
vnímání – ve chvíli, kdy se nám počitky spojí v jeden celek
znaky vnímání:
iluze – klamy související s tím, že naše smysly jsou omezené

Představivost

v mysli vytváříme obraz předmětu nebo jevu, který aktuálně nevnímáme smysly
je stejná jako smyslové poznávání, potřebujeme nějakou předchozí zkušenost
obraz má tendenci „utíkat“, „rozostřovat se“
různá dělení:
asociační zákony – zákony představivosti

Vyšší

myšlení – je podmíněno řečí (když člověk myslí, vede vnitřní monolog; abychom o něčem mohli přemýšlet, musíme to umět pojmenovat)
samomluva – přemýšlení nahlas
logický paradox – rozum nás logickými pravidly dovede k absurditě (např. „Holič na vojně dostal za úkol oholit všechny muže, kteří se neholí sami. Má oholit i sebe?“)
myšlenkové operace:
druhy myšlení:

Paměť

psychický proces ovlivňující poznávání
fáze:
způsoby dělení paměti:
typy lidí dle upřednostňovaného způsobu přijímání informací
amnézie – ztráta paměti; ztráta informací o svém životě (ne zapomínání naučených věcí); je buď dočasná nebo trvalá, nelze vyléčit léky, musí se stimulovat nervová spojení (navštěvování známých míst)
druhy amnézie:

Pozornost

psychický stav podmiňující poznávání
stav soustředěnosti a zaměřenosti vědomí na určité podněty
roztržitost – neschopnost soustředit se; momentální roztržitost je v pořádku, stálá už se označuje jako porucha (poruchy pozornosti – ADHD, ADD – hyperaktivita, hypoaktivita); nejvíce se projevuje při vzdělávání
pozornost:
individuální zvláštnosti pozornosti: