Poznávání
Poznávací procesy
- nižší – smyslové – čití, vnímání
- představivost
- vyšší – rozumové – myšlení
Nižší
čití – vytváření obrazu jednotlivé vlastnosti předmětu či jevu v našem vědomí; typické u malých dětí, které ještě nemají zkušenosti a skládají vlastnosti dohromady; u dospělého jedince se vyskytuje, pokud se setká s neznámou věcí, popř. když má oslabené smysly (zavázané oči atd.)
počitek – výsledek čití (informace v našem mozku o různých vlastnostech něčeho)
prahy čití – minimální a maximální intenzita vnímání, při které jsme schopni čít
vnímání – ve chvíli, kdy se nám počitky spojí v jeden celek
znaky vnímání:
- selektivita – výběrovost
mozek automaticky vybírá pouze to, co považuje za důležité
více lidí se může rozcházet ve vnímání skutečnosti – každý si všimne něčeho jiného
- apercepce – bohatost vjemu je závislá na dřívějších zkušenostech
např. pro biologa je rozkvetlá louka něco úplně jiného než pro laika
- pregnantnost – schopnost si na základě zkušeností doplnit neúplný obraz (vynechaná písmenka ve slově)
- konstantnost – obraz je uchován v paměti a příště už není ta samá skutečnost opět odhalována jako novinka
- transpozice – i přesto, že se skutečnost částečně změní, jsme schopni poznat původní objekt
(např. změna vizáže u lidí)
iluze – klamy související s tím, že naše smysly jsou omezené
Představivost
v mysli vytváříme obraz předmětu nebo jevu, který aktuálně nevnímáme smysly
je stejná jako smyslové poznávání, potřebujeme nějakou předchozí zkušenost
obraz má tendenci „utíkat“, „rozostřovat se“
různá dělení:
- paměťové (představy něčeho, co se stalo) a fantazijní
- dle smyslu, který v představě zapojíme
- anticipační – schopnost člověka předvídat; vycházejí z pudu sebezáchovy – předvídáme nepříjemné představy a můžeme se na ně připravit
- eidetické – živé, přesné, vykreslené do detailu; tak dobré, že člověk může ztratit schopnost rozlišovat, co je představa a co ne; typické pro děti , u dospělých nejsou v pořádku
„bájná lhavost“ – vybájené představy, do kterých se děti tak vžijí, že je samy považují za skutečné
- sny (ve spánku), snění (v bdělém stavu, pořád si ale uvědomujeme, že sníme), halucinace (v bdělém stavu, člověk nerozeznává realitu)
- představy konstruující a rekonstruující
konstruující představivost musí mít ten, kdo vytváří představu pro někoho dalšího (např. spisovatel)
rekonstruující představivost má ten, kdo si dobře vybavuje popisovanou situaci (např. čtenář)
asociační zákony – zákony představivosti
- zákon podobnosti – při slově „bílá“ se nám vybaví sníh
- zákon protikladu – při slově „bílá“ se vybaví černá
- zákon nadřazenosti – vybaví se nadřazený pojem; při slově „bílá“ se vybaví barvy
- časoprostorový vztah – vybaví se něco časově nebo prostorově blízké; „bílá“ ⇒ „leden“
- aktuálnost – kastelánovi se při slově „zámek“ vybaví něco jiného než zámečníkovi
Vyšší
myšlení – je podmíněno řečí (když člověk myslí, vede vnitřní monolog; abychom o něčem mohli přemýšlet, musíme to umět pojmenovat)
samomluva – přemýšlení nahlas
logický paradox – rozum nás logickými pravidly dovede k absurditě (např. „Holič na vojně dostal za úkol oholit všechny muže, kteří se neholí sami. Má oholit i sebe?“)
myšlenkové operace:
- analýza – rozbor, problém pojmenujeme, přijdeme na jeho základní podstatu
syntéza – vyvozujeme nějaký závěr
- abstrakce – o něčem přemýšlíme v obecné rovině
konkretizace – přemýšlíme o konkrétním příkladu
- indukce – závěr vyvozujeme z něčeho, s čím máme zkušenost
dedukce – závěr vyvozujeme na základě spekulací, teorií
- komparace – porovnávání, hledání, co je stejné a co rozdílné
- analogie – nějaký již známý vztah analogicky převést na jinou věc
druhy myšlení:
- konvergentní – potřebuje jedno jasné řešení
divergentní
- obsesivní – vtíravé myšlenky
- intuitivní – řešení problému přesuneme do nevědomí, které nás pak informuje s odpovědí
Paměť
psychický proces ovlivňující poznávání
fáze:
- zapamatování
- pamatování
- vybavování
- zapomenutí – je relativní – informace se neztratí, pouze se ztratí cesta k ní
přirozená fyziologická obrana organismu – ochrana před zahlcením
způsoby dělení paměti:
- mechanická – paměť na informaci, kterou dotyčný nechápe
nejvíce se rozvíjí na první stupni ZŠ
logická – chápeme podstatu informace, její souvislosti
rozvíjí se s nástupem puberty
- úmyslná, neúmyslná
- krátkodobá – většina informací se zapomíná do 2–3 minut
střednědobá – přechází do ní „přeživší“ informace z krátkodobé paměti, většina se jich pak zapomíná do 24 hodin
dlouhodobá – přecházejí do ní informace ze střednědobé paměti, mají už potencionální šanci zůstat v hlavě napořád
Ebbinghausova křivka – zakresluje, jak se informace ztrácejí s časem (nejprudší je čára na začátku odpovídajícímu krátkodobé paměti)
typy lidí dle upřednostňovaného způsobu přijímání informací
- auditivní – přes sluch
- vizuální – zrakem
- emocionální – emocemi
amnézie – ztráta paměti; ztráta informací o svém životě (ne zapomínání naučených věcí); je buď dočasná nebo trvalá, nelze vyléčit léky, musí se stimulovat nervová spojení (navštěvování známých míst)
druhy amnézie:
- dětská – zapomínáme zážitky z raného dětství (do 3 let)
- mechanickým poškozením mozku
- silným emočním zážitkem
- chorobami
- chemickými látkami
- elektrickým proudem
Pozornost
psychický stav podmiňující poznávání
stav soustředěnosti a zaměřenosti vědomí na určité podněty
roztržitost – neschopnost soustředit se; momentální roztržitost je v pořádku, stálá už se označuje jako porucha (poruchy pozornosti – ADHD, ADD – hyperaktivita, hypoaktivita); nejvíce se projevuje při vzdělávání
pozornost:
- neúmyslná – něco nás zaujme, protože to vybočuje z okolí
- úmyslná – jedinec ji musí vědomě udržovat
průměrný dospělý jedinec udrží stoprocentní pozornost na ca 20 minut (po delší době se mohou objevovat krátké výpadky)
individuální zvláštnosti pozornosti:
- intenzita pozornosti – jak moc jsme schopni se soustředit, jak těžké je nás ze soustředění vyrušit
- časové trvání – jak dlouho jsme schopni pozornost udržet
- rozsah pozornosti – na kolik podnětů najednou jsme schopni se soustředit
- přenášení pozornosti – jak dlouho nám trvá „přepnout kontext“