Sociální útvary


dělení skupin:

Rodina

funkce rodiny:
faktory rodiny:
druhy výchovy:
s růstem dítěte by se postupně měly vystřídat všechny druhy výchovy (malé dítě by mělo být vychováváno autokraticky, větší autoritativně, …)
negativní druhy výchovy:
malý tyran – dítě, které tyranizuje své rodiče; za malého tyrana si rodiče můžou sami (neboť ho k tomuto chování vedli)

Skupiny

Pojmy

skupinový konflikt – jeho základem je vždy boj o moc (i kdyby v podtextu), jde o ovládnutí skupiny, jejích názorů nebo hodnot; konflikt může být jak vnitřní (konflikt v rámci skupiny), tak vnější (konflikt skupiny s jinou skupinou)
skupinový konflikt může přispět buď k rozvratu skupiny, nebo jejímu posílení
ukazuje se, že názory ostatních a jejich nápady k fungování skupiny jsou jinak přijímány podle toho, jestli je podá slabý, nebo silný jedinec
sociální status – postavení, které ve skupině máme; každá skupina je nějak hiearchizovaná, každý člověk při vzniku skupiny získal nějaké postavení, kterým se zapsal do povědomí ostatních; ti od něj pak toto postavení očekávají a (podvědomě) ho do něj „tlačí“
sociální role – vnější projevy našeho sociálního statutu – jak se v našem statutu chováme, …
konflikt v roli:
konflikt rolí: máme více rolí, které zastáváme, tyto role se nám v nějakém okamžiku nevhodně sejdou a konfliktují (např. role syna/dcery × role kamaráda)

Společnost

velká skupina vyžadující organizaci
společnost je jako živý organismus
sociologický průzkum – snaží se odhalit struktury společnosti
struktury:

kdo provádí výzkumy:
stupně soužití různých skuupin v rámci společnosti:
sociální mobilita – pokud je společnost mobilní, snadno se mění a přízpůsobuje
futurologie – vědní disciplína zabývá vývojem lidstva a prognózami o jeho budoucnosti
nějaký filosof: dějiny se neustále opakují, mění se pouze podmínky, ve kterých se události dějí
aby bylo možno posoudit, jestli se stav lidstva zlepšuje, je potřeba určit nějaká kritéria životní úrovně: určí se nějaký standard (souhrn věcí, na které běžný člověk dosáhne – máme doma teplou vodu, vysavač, barevnou televizi atd.) a pak se zkoumá, kolik lidí tohoto standardu dosahuje (a zda se jejich počet zvyšuje)