Sociální komunikace

proces sdělování a přijímání informací, jehož se aktivně účastní alespoň dvě osoby
složky komunikace: komunikátor (ten, co sděluje), komunikant (ten, co obsah přijímá), komuniké (obsah sdělení), účinek (reakce)
komuniké: verbální, neverbální

Typy komuniké

Verbální

psaná × mluvená
při psané komunikaci se nedá naznačit např. tón hlasu – ironie, …
mluvená komunikace: paralingvistické projevy (patří do neverbální komunikace) – rychlost, tón (intonace), hlasitost, frázování (pauzy)
při mluvené komunikaci je častá improvizace (chybí čas rozmyslet si rozhovor)

Rétorika

řečnictví
Démostenes – zakladatel řečnictví
Rady
utlumit neverbální komunikaci
je dobré udržovat oční kontakt
pozor na vatu – parazitní slova – je lepší zpomalit projev a tím se parazitním slovům vyhnout
přiměřená hlasitost – dobrá artikulace
přizpůsbení projevu skupině, ke které mluvíme (věkový rozdíl, vzdělání, …)
nedávat při mluvení hlavu dopředu – je pak hůře rozumět
trénink: kvákání, nahrát svůj projev a pak opravit chyby
nervozita: najít si pevný bod v prostoru – opřít se, chytnout se stolu, vzít si do ruky propisku, …
poznámky, prezentace – tisk jednostranně, velké řádkování a písmo, zvýrazňování

Neverbální

je vnímáno na podvědomé úrovni
gesta se sexuálním podtextem:

Typy komunikace