Pražská německá literatura
přelom 19. a 20. století
autoři jsou židovského původu – ghetto Josefov
osamocenost, vykořeněnost, specifičnost
spor generací
mladá generace je vzdělaná
Franz Kafka
nechtěl svá díla vydat – řekl jistému Maxovi Brodovi, aby je spálil; ten to neučinil a díla po Kafkově smrti vydal
velmi temná tvorba
schizofrenní postoj k ženám
expresionista, existencialista
vydáno za života:
Ortel,
Proměna (
1915, hlavní postava se promění v obřího brouka, jeho rodině mizí zdroj obživy a musí se o hlavní postavu starat),
Topič
umírá roku
1924
vydáno po smrti:
- Proces – muž je obviněn, že něco spáchal; je podroben výslechům – neví však, co spáchal
postupně začne své vině věřit; nakonec je zabit, což je vysvobození z jeho nejistoty a pocitu viny
- Zámek – románový fragment
zeměměřič přijíždí, aby splnil úkol, neví však, o jaký úkol se jedná; do konce knihy to nezjistí
zobrazování životní nejistoty
- Amerika – mladý muž odjíždí do Ameriky
zájem o Kafkova díla roste v 60. letech – liblická konference (
1969),
Eduard Goldstücker – československý germanista, profesor dějin německé literatury
inspirace pro existencialismus, magický realismus
Franz Victor Werfel
Sjezd abiturientů – maturanti se schází po několika letech, hlavní hrdina je soudce, který se dozvídá, že jeden z jeho spolužáků odpovídá popisu vraha; přesah viny z minulosti
Bledě modré ženské písmo – novela; přesah viny z minulosti
Ne vrah, zavražděný je vinen – syn zabije svého otce, který ho v dětství týral a špatně vychovával
Čtyřicet dnů – román, reakce na situaci ve světě
Reiner Maria Rilke
předchůdce PNL
expresionismus
Egon Erwin Kisch
povídky, soudničky (pitavaly)
reportáže
v jeho dílech se objevují realistické prvky
Gustav Megrink
Golem – román