Drama a divadlo
dórské draó – činit, uskutečňovat
dráma – čin, skutek
drama je určeno k předvádění na jevišti
tragédie, komedie, tragikomedie
jednání – velké ucelené úseky děje, nebývá více než pět (většinou: tři, přestávka, dva)
jednání se rozděluje do scén (obrazů), během scén se nemění herci ani jeviště
scéna se skládá z replik (jednotlivých výroků)
začátek 20. století: moderní umělecké směry
rozvolnění dramatické stavby
subjektivizace
psychologické prokreslení
experimenty
divadlo Mchat
Anton Pavlovič Čechov, Maxim Gorkij, George Bernard Shaw, Oscar Wilde
Anton Pavlovič Čechov
symbolismus
nedějovost
atmosféra společnosti
zvrat nebo konflikt se odehrává mimo scénu
postavy charakterizovány textem (to, co říkají, vypovídá o jejich vlastnostech)
postavy jednají v opozici s tím, co říkají
čtyři dějství
in media res
postava intelektuála – lékaře
Višňový sad
Strýček Váňa
Racek
Mchat – Moskevské umělecké akademické divadlo; pochopilo a proslavilo Čechova
působení na city diváka
expresivita
doprovodné jevy – zvuky (např. hřmění), osvětlení, mimika postav
Experimenty
divadlo na divadle
Luigi Pirandello
stírá hranici mezi scénickou fikcí a skutečností
zpochybnění jistoty skutečného světa
vtahuje diváky do děje
Šest postav hledá autora – hra vypadá, jako by byla improvizovaná; trilogie – Každý má svou pravdu, Dnes večer improvizujeme
Epické divadlo
„jeviště vypravuje“
aktivní divák je vtažen do příběhu, spolupodílí se na řešení
kontakt jeviště–hlediště
vypravěč komentuje, postavy komentují
iluze
konfrontace života iluzí
scéna se mění a přestavuje před divákem
songy, tance (zcizovací efekty)
oslovování diváka
chybí katarze (očištění na konci, pocit uzavření díla) – divák odchází s otazníkem
Bertold Brecht
expresionismus
protifašistické, protiválečné, marxistická orientace
zcizovací efekty – nutí k zamyšlení
Matka kuráž a její děti – za Třicetileté války, markytánku válka připravila o manžela a děti, na druhou stranu pro ni představovala obživu
Strach a bída Třetí říše – kritika nacistického Německa
Žebrácká opera