Baroko
až přezdobené, plno roztodivných tvarů
převažují církevní stavby
je nástrojem rekatolizace (člověk je nicotný)
vzniká v 16. století v Itálií; v 17. a 18. se rozšířilo po celé Evropě
návrat k nitru člověka, k mysticismu, duchovnu
dramatičnost
Architektura
bohaté zdobení
kopule
mansardová střecha – střecha s okýnkem a vikýř
existují dva směry:
-
klasicizující baroko – střídmější
-
dynamizující baroko – nabubřelejší, prolamované (ne tolik rovných čar)
převládaly církevní stavby
zahrady – bohatá zdobnost, symetrická
raně barokní zámky mají obdélníkový půdorys
radnice, špitály, užitkové budovy, kasárny, opevnění
kostely jsou velké, bohaté zdobení, mramor; boční kaple jsou temnější, kontrasty světla a tmy
sochy v nadživotní velikosti, jsou v pohybu
zdůrazněn cit, působivost
urbanistický cit – zapojení staveb do města nebo přírody
kostel sv. Mikuláše, Loreta (dynamizující baroko), Černínský palác, Karlova koruna, Valtice, Trója, Vranov Dyjí, Kuks, Jaroměřice nad Rokytnou
Jan Blažej Santini – vytvořil barokní gotiku; kostel Nanebevzetí Panny Marie v Kladrubech
Nietzenhoferové – Kryštof, Kilián Ignác – Loreta, kostel Máří Magdaleny v Karlových Varech
Bernini – renesanční člověk, vybudoval Chrám sv. Petra v Římě
Fischer
Lurago – vytvořil pražské Klementinum
Matlley – chrám sv. Františka
Sochařství
vše v pohybu, postavy naplněné dynamismem; vyjadřují pocity a stavy
vše je zobrazováno s nadsázkou
Bernini –
Vidění svaté Terezie
Braun (
Vidění svaté Luidgardy),
Brokkoff,
Platzer
Malířství
nástěné malby
Karel Škréta,
Jan Kuecký,
Václav Hollar (rytiny),
Rubens,
Dyck,
Rembrandt (
Noční hlídka)
temnosvit (tmavé pozadí, zdůrazněno to, co chce malíř ukázat)
Hudba
prolínání hlasů
opera
žesťové nástroje
Monteverdi,
Vivaldi,
Bach,
Hendel
Rokoko
hranost, galantnost, lehkost
zjemnění