Česká středověká literatura
vzniká na našem území, psána v zájmu českého národa
prvním literárním jazykem na našem území je staroslověnština – jazyk uměle vytvořený Konstantinem a Metodějem, má svůj původ v bulharsko-makedonském nářečí praslovanštiny
kromě staroslověnštiny je literárním jazykem i latina – posiluje vliv církve
nejdříve se kázalo ve
staroslověnštině (protože křesťanství bylo potřeba rozšířit, kázání v jazyce, kterému nikdo nerozumí, by nikdo neposlouchal), později v
latině (křesťanství už je rozšířeno, je potřeba ho upevnit – kázání v latině vzbuzovalo úctu)
literatura je psána hlaholicí
863 – příchod Konstantina a Metoděje
906 – zánik Velkomoravské říše
935 – zavraždění sv. Václava
973 – založení biskupství v Praze – už se káže latinsky
1212 – Zlatá bula sicilská – dědičný královský titul
1306 – vymření Přemyslovců
1310 – na trůn nastupují Lucemburkové
1344 – založení arcibiskupství v Praze
1348 – založení Karlovy university
1415 – upálení mistra Jana Husa
období:
- staroslověnské – vázáno na Velkou Moravu
- latinské – vázáno na Přemyslovce
- staročeské – 13–14. století
dělení:
- laicizace – autoři už nejsou jen duchovní, ale i šlechtici
- demokratizace – vázáno na vznik Karlovy University
více lidí umí číst a psát ⇒ čtou a píšou
- reformace – vázáno na kališnictví
Staroslověnské písemnictví
Proglas
veršovaná předmluva k překladu evangelií
napsána ve staroslověnštině
obhajoba staroslověnštiny jakožto liturgického jazyka – je potřeba, aby lidé slovu Božímu rozuměli
Moravskopanonské legendy
památky o životě Konstantina a Metoděje
obraňují jejich dílo
Paterik
Knihy otců
vyprávění o proslulých mniších a poustevnících
Nomokánon
sbírka církevních předpisů, právnické spisy
autorem je nejspíš
Metoděj
Kyjevské listy
zlomek mešní knihy
palimpsest – už jednou popsaný pergamen (popř. papyrus) byl seškrábán a použit znova
Zákon sudnyj ljudem
pro laiky
soupis právních norem na Velké Moravě
patří mezi
světskou literaturu
Latinské písemnictví
10–12. století
973 – založení arcibiskupství v Praze, už se káže latinsky
je to věk kronikářství
z tohoto období se dochovala
nekrologia – seznamy zemtřelých
anály – historické soupisy
Kronika česká
Chronica Boëmorum
autorem je
Kosmas (
1045–
1125)
psána latinsky, skládá se ze dvou předmluv – Kosmas v nich píše o sobě; tři knihy
v knize se objevují bohemismy (prvky češtiny v jinak cizojazyčném textu)
Kosmas často vstupuje do textu, glosuje, podává komentáře
Kosmas měl mnoho následovníků – Kanovník vyšehradský, Mnich sázavský, kanovník Vincentius, opat Jarloch
Česky psaná literatura
13–15. století
dělení:
- počátky češtiny
- období laicizace
- období demokratizace
Počátky češtiny
nejstarší dochovaný záznam češtiny – „
Pavel dal jest Ploškovicích zem’u. Vlach dal jest Dolás zem’u i sv’atému Ščepánu se dvěma dušníkoma Bogučeja a Sedlatu“
tento záznam pochází z počátku 13. stol; nachází se v zakládací listině litoměřické kapituly
primitivní pravopis – používal písmena latinské abecedy bez jakékoliv úpravy i pro zápis hlásek, které byly latině cizí (např.
c se mohlo číst jako
c,
č,
k)
pravopis spřežkový – v písmu se používaly
spřežky – dvě písmena značila jednu hlásku (
rz ≈ ř,
sz ≈ š, …, viz současnou polštinu)
bohemika – česká slova v latiském textu
glosy – vpisky
Svatý Václave, vévodo české země
Hospodine, pomiluj ny
(
Hospodine, smiluj se nad námi)
první česká duchovní píseň, z 2. pol. 10. stol.
obsahuje prvky staroslověnštiny, staročeštiny, latiny
invokační – vzývající
Období laizizace
laicizace – viz
předchozí zápisek; vývin autora v průběhu středověku – zatímco na začátku byl autor duchovní (a psal o duchovních věcech), nyní píší i šlechtici o světských věcech
Alexandreis
hrdinský epos z 13. a 14. století
patří k vyššímu stylu (protože pojednává o významných událostech historie)
autor je neznámý
námětem je Alexandr Veliký
epos obsahuje
gnómické trojverší (po každých 12 verších následují tři samostatné, kde autor stručně shrnuje myšlenku)
Dalimilova kronika
autorem je Dalimil, který se tak ve skutečnosti nejmenoval –
He? fakt vtipné, co to znamená?
vzniká v době po vymření Přemyslovců
je psána nižším stylem, rytmizovanou prózou
první veršovaná česká kronika
Demokratizace
období Karla IV.
Karel byl jako malý vychován u francouzského dvora
V šestnácti bránil panství Lucembursků v Itálii
Karel byl obratným politikem – stal se římským císařem
založil Nové město pražské, Karlovu Universitu, Karlův most; opevněné hrady
Karel IV. obnovil staroslověnskou liturgii, založil klášter na Emauzech, arcibiskupství
hagiografická literatura – legendy a životy světců
Život sv. Kateřiny
legenda
vypráví o dceři kyperského krále Kateřině, která se odmítne vdát s pohanským císařem Maxenciem, přijme křesťanství a nakonec je Maxenciem popravena
Legenda o sv. Prokopovi
spíše život než legenda
Vita Caroli
životopis Karla IV.
Hradecký rukopis
soubor duchovních skladeb a humorných satir
určeno pro měšťany
celkem má jedenáct částí, mezi nimi např.
Satiry o řemeslnících a konšelích (sedm satir),
Bajka o lišce a džbánu
Závišova píseň
milostná lyrika
Tkadleček
He? exkulzivní
Chybí:
vagantská poezie – poezie vagantů – potulných středověkých studentů; milostné, pijácké, posměšné a oslavné básně
makarónský verš – míchání více jazyků v básni
Podkoní a žák – báseň, psána formou sporu (dvě strany se hádají o svou pravdu)
Literatura husitské doby
(literatura reformační)
reformace – hnutí za nápravu církve
vadilo dvojpapežství, to, že církev hromadí majetek (odpůstky, poplatky)
reformace byla projevem renesance – žádal návrat ke starým ideálům církve
po Karlovi IV. nastupuje jeho syn Václav IV.; poté, co umírá Václav IV., nastupuje jeho bratr Zikmund
další z příčin je upálení Mistra Jana Husa
Husovi předchůdci
John Wycliffe – působil v Anglii na universitě; kritizoval církev
do Čech jeho myšlenky přiváděli
husovi předchůdci:
- Jan Milíč – kázal Česky
- Konrád Waldhauser – kázal Německy
- Tomáš Štítný ze Štítného – uvedl češtinu do teologické literatury
srozumitelně popisoval základní normy a pravidla křesťanství
traktát – odborná úvaha na náboženské téma
postila – sbírka kázání
Mistr Jan Hus
byl rektorem na UK
vydal
dekret kutnohorský, ve kterém se určilo, že Češi budou mít při hlasování o věcech university převahu nad Němci
byl kazatelem v kapli Betlémské
De ecclesia
„O církvi“
zásadní dílo
psáno latinsky
Hus kritizuje církev – hlavou církve je podle něj Kristus, nikoli papež
kdo nežije podle Bible, nepatří k pravé církvi a nemusí být poslouchán (i papež)
Knížky o svatokupectví
česky
reakce na prodej odpustků
De sex orroribus
(
O šesti bludiech)
šest tezí vysvětlujících, proč se Hus rozešel s církví
Postila
výklad svatých čtení nedělních
Výklad Viery, Desatera a Páteře
výklad tří hlavních modliteb
Dcerka
rady určené ženám a dívkám – jak správně žít
De ortographia Bohemica
(„O pravopise českém“)
snaha o zjednodušení pravopisu (odstranění spřežek)
Období husitských válek
1419 – smrt Václava
boj proti Zikmundovi; boj za přijímání pod obojí
Čtyři pražské artikuly – politický a věroučný program kališníků
Jistebnický kancionál – sbírka husitských písní; obsahuje píseň
Ktož jsú Boží bojovníci,
Povstaň, povstaň veliké město pražské
byly i protihusitské písně –
O naháčích,
Vilkefice,
Bekyně
časové básně:
- prohusitské: Budyšínský rukopis – obsahuje Žalobu koruny České, Porok koruny České, Hádání Prahy s Kutnou Horou
- protihusitské: Václav, Havel a Tábor
časové byly básně a písně proto, že reagovaly na konkrétní události tehdejší doby
próza –
Žižkův vojenský řád (určovaly se pravidla; např. jak se bude dělit kořist – podle hodnosti)
kroniky –
Kronika velmi pěkná o Janu Žižkovi,
Píseň o vítězství u Domažlic
Období polipanské
výsledkem Husitských válek je reformační církev –
Jednota bratrská, ta vzniká roku
1457
na začátku své existence byla Jednota bratrská proti vzdělání (vytvářelo rozdíly mezi lidmi, všichni si měli být rovni), později se tento postoj změnil
Petr Chelčický
jeho životním krédem bylo „neodporovat zlu“
Postila
sbírka kázání
úvahy o prospěchářství, vyděračství, hamižnosti církve
Sieť viery
námětem je vyprávění o Petrově zázračném rybolovu
síť je církev a pravá křesťanská víra, kterou se loví spravedliví
ti hříšní síť trhají, nejvíce „dvě velryby“ – papež a císař
O trojím lidu
traktát, kritika sociální nerovnosti
Pohled na husitství
bojovali Češi proti Čechům
Husitské války s sebou nesly rabování a ničení
na druhou stranu bojovali husité za reformaci křesťanství