Antika
Antika – kulturní epocha vázána na území Řecka, Říma a okolí (Malé Asie a Severní Afriky)
začátek: 10. století př. n. l.
konec: 476 n. l. – zánik Západořímské říše
dělení:
- Starověké Řecko
- Starověký Řím
Řecká literatura
nejdříve byla
ÚLS, ta byla ovlivněna literaturami Blízkého Východu
- archaické období – 8.–6. stol. př. n. l.
- attické období – 5.–4. stol. př. n. l.
- helénistické období – 4.–1. stol. př. n. l.
litaratura v Řecku měla hlavně
poučit
řecká mytologie:
He? patří k ÚLS? Řekové měli 12 hlavních bohů
– Zeus, Héra, Poseidón, Démétér, Hefaistos, Áres, Apollón, Artemis, Afrodíté, Hermes, Athéna, Dionýsos
Archaické období
8.–6. stol. př. n. l.
už existují městské státy, každý má své specifičnosti
Řecko v této době kolonizuj další území
glorifikováni jsou
bojovníci – bojují za svůj národ, naplňují vůli bojů
fatalismus – víra v osud, vše je předurčeno bohy; lidé vůli bohů buď naplnili, nebo ne
objevují se
eposy
Homér
mýtický – není jisté, zda existoval
nejznámější autor eposů této doby
Illias
typický
válečný epos, jsou oslavováni bojovníci, hrdinové
in media res
popisuje posledních 51 dní trójské války
příčinou války byl spor o to, která bohyně je nejkrásnější – měl o tom rozhodnout Paris
každá bohyně Parida chtěla uplatit, Paris za nejkrásnější prohlásil Afroditu – ta mu slíbila Helenu, manželku spartského krále
Paris Helenu unesl do Tróje, což vyvolalo válku
Odysseus vymyslel lest s trójským koněm
Řekové: Agamemnón, Achilles (unesl Briseovnu jako „válečnou kořist“, pohádal se o ni s Agamemnónem), Patroklus (nejbližší přítel Achillea, byl zabit, Achilles ho pomstil)
Trójané: Paris, Hektor, Priamos
Odyssea
mírový epos – je oslavován rozum a věrnost
Odysseus se vrací na svou rodnou Ithaku
Telemachós, Odysseův syn, se na přání Athény rozhodne, že půjde hledat svého otce
- 1.–4. zpěv: sněm bohů chce Odysseovi usnadnit návrat domů, protože ho už 7 let drží na svém ostrově nymfa Kalipsó
Athéna se mezitím snesla na Ithaku, aby přesvědčila Telemacha, Odysseova syna, aby svého otce hledal
- 5.–6. zpěv: Odysseus na vlastnoručně vybudovaném voru opouští ostrov, rozzlobený Poseidón ale rozpoutá bouři
- 7.–8. zpěv: Odysseus se zachrání na ostrově Fajáků
- 9.–12. zpěv: hlavní část, král Fajáků Alkinós hostí Odyssea na svém dvoře, ten vypráví o svém bloudění po moři po odjezdu z Tróje – oslepení Kyklópa, ostrov Sirén, cesta do podsvětí (kde se Odysseus ptal na cestu, setkal se s hrdiny padlými v Trójské válce)
retrospektivní a mozaikovitá kompozice
- 13.–16. zpěv: Odysseus se vrací na Ithaku, v převleku za žebráka přesvědčuje pastýře, že se Odysseus brzy vrátí
- 17.–20. zpěv: Odysseus se nechá poznat Telemachovi, vrací se do paláce, připravuje se na boj s nápadníky, kteří se chtějí ucházet o ruku jeho ženy, Penelopé
- 21.–22. zpěv: pouze Odysseovi se podaří splnit Penelopin úkol (prostřelit dvanáct seker), Odysseus také postřílí ostatní nápadníky
- 23.–24. zpěv: Odysseus se nechává poznat i Penelopé
Penelopé mu dává zkoušku, po které si jeho totožnost ověřuje
Odysseus se usmiřuje se svým otcem a s příbuznými nápadníků
Hesiodos
Práce a dni
epos
odbočkami v ději jsou rady v zemědělství
zemědělec může být větší hrdina než bojovník
Ezopos
mýtický, není jisté, zda existoval
Ezopovy bajky
bajky jsou krátké, vystupují v nich zvířata mající lidské vlastnosti (personifikace)
děj je zestručněn
na konci je ponaučení
Lyrika
Monodická
monos – jeden;
odé – píseň
aiod,
rapsod – ten, kdo za doprovodu strunného nástroje zpívá hrdinské písně
Alkaios
Simonidés,
Ion – epigramy
Sapfo
milostná lyrika
Hymny,
Afrodita
založila první básnířskou školu
Anakreon
anakreontika – básně o víně, ženách, zpěvu
Chórická
Pindaros – oslavoval vítěze Olympijských her
Attické období
Attika – území v okolí Athén
5.–4. stol. př. n. l.
v tomto období proběhla peloponéská válka; proběhly také
řecko-perské války:
bitva u Thermopyl (
480 př. n. l.), kde Řekové pod vedením krále Leonida podlehli Peršanům
„
Poutníče zvěstuj Lakedaimonským, že jsme tu všichni padli, jak zákony kázaly nám.“ – Simónidés,
He? nápis někde u Thermopyl
attické období je obdobím největšího rozkvětu
dramatu
dionýsie – slavnosti vína
divadlo – na jevišti hrají pouze muži, ti nosí masky
tragédií se týká:
- zákon tří jednot – jednota času (děj by se měl rozvinout do 48 hodin), místa (nejčastěji palác), děje
- katarze – emocionální očištění, kterým by měl divák projít po sledování tragédie („problém je vyřešen“)
i špatný konec může přinést katarzi (vše se uzavřelo)
- fatalismus – vše je předem dáno vůlí bohů, postavy mají předem daný osud
Aischylos
Oresteia
458 př. n. l
tři části:
- Agamemnón: král Agamemnón se vrací z trójské války, doma je zavražděn svou ženou a jejím milencem
- Oběť na hrobě: o několik let později
Agamemnónovy děti, Orestés a Elektra, pomstí svého otce
- Usmířené lítice: Orestés je za svůj čin pronásledován líticemi
bohyně Athéna ustanoví soudní tribunál, ten nakonec Orestéa ustanoví nevinným
první dvě části jsou typickými tragédiemi
třetí část je spíše společensko-filosofická, řeší se, zda je zabití ženy stejně závažné jako zabití muže
Sofoklés
Král Oidipus
analytická tragédie – Oidipus pátrá po své minulosti
kompozice:
in media res,
He? také retrospektivní?
příběh začíná v době, kdy je Oidipus již králem
ve městě se objevuje mor, Oidipus vyšle svého švagra Kreóna do věštírny v Delfách, dozví se, že příčinou všech neštěstí je, že má za ženu svou matku
královi a královně Káiovi a Iokasté bylo předpovězeno, že jejich syn Oidipus zabije svého otce a ožení se se svou matkou
Káios nechal Oidipa (coby nemluvně) odnést do hor a zabít, tam byl ale Oidipus zachráněn pastýřem
Oidipus je adoptován do jiné královské rodiny, kde je vychováván
Oidipus pátrá po svém pravém původu
v Thébách zabije zrůdu sužující město, za odměnu je mu slíbena ruka královny – jeho matky
svého otce Oidipus zabil dříve jakožto neznámého tuláka
poté, co se Oidipova matka/manželka dozví pravdu, zabije se
Oidipus si vypíchne oči
z této tragédie je odvozen termín
oidipovský komplex
Antigóna
tragédie
Oidipovi synové Epoklés a Polyneikós se dostávají do sporu a v boji umírají
král Kreón zakáže pohřbít jednoho ze synů (toho, který zradil rod)
jeho sestra Antigóna však bratra i přes zákaz pohřbí, za trest má být zazděna
Kreónova manželka se zabije, Kreón si zazdívání rozmyslí, ale Antigóna už je také mrtvá
hlavní hrdina se provinil tím, že rozhodoval, jako by byl bůh
jeho trestem byla smrt jeho blízkých
Euripides
Médea
námětově vychází z bájných Argonautů
psychologická tragédie
tématem je nevěra
Iáson požádá krále o zlaté rouno, král mu však vymyslí nesplnitelné úkoly
Iásonovi pomůže králova dcera Médea, nakonec spolu roucho ukradnou a uprchnou
nějakou dobu spolu šťastně žijí
Iásonovi pak jiný král nabídne sňatek se svou dcerou; Iáson sňatek přijme
Médeina láska se změní v nenávist, zabije Iásonovy (a tedy i své) dva syny jako trest
He? Odsud dolů je starý zápisek napsaný v kvintě, možná s chybějícími a zavádějícími informacemi
Klasická komedie
Stavba: prolog, epizoda – 3,
stasima (část, kde na jevišti nejsou herci, ale chór, který shrnuje předchozí děj)
kritika společenských problémů
Aristofanés – Jezdci, Mír,
Žáby (Dionýsos, Euripidés, žáby; objevují se prvky frašky)
Próza
vzniká dějepisectví –
Hérodotos (dívá se na dějiny stejně jako Homér – za vše mohou bohové –
fatalismus),
Thukýdydés (k válkám dochází vlivem myšlení lidí, vlivem hospodářských problémů),
Xenofón (
memoáry – vzpomíná na to, co se dělo v jeho době; Kyrova výprava)
Próza filosofická
- Sókratés – Vím, že nic nevím, Poznej sám sebe
zakladatel etiky – vede daimonion (svědomí), věřil, že poznání je ctnost a neřest je důsledkem neznalosti
dialog
- Xenofón
- Platón – zapisoval Sokratovo myšlenky, ale rozvíjel je
teorie ideí, podobenství o jeskyni – lidé poznávají jen část, kterou je jim dovoleno poznat ze světa idejí
Platón umění neuznává, protože to je napodobenina napodobeniny (napodobenina stínu ze světa idejí)
- Aristoteles – prosazuje zákon tří jednot; Poetika (dílo věnující se umění, tragédii, komedii, katarzi), Rétorika (pravidla věnující se řečnictví)
byl vychovatelem Alexandra Makedonského
- Demosthénés – proslul filipikami (emočně podbarvené texty, které mají ovlivnit názory)
Období helénistické
bylo to období promíchání mnoha kultur – Řekové, narozdíl od jiných národů, se nechali kulturami na územích. které dobyli, inspirovat.
V této době vznikaly nové politické směry
filosofie
stoicismu – omezení svých potřeb na minimum, život v souladu s přírodou
filosofie
kosmopolitismu – člověk chce být občanem kdekoli na světě
Nová komedie
Zatímco klasická komedie řešila společenské problémy a byla satirická, tato nová komedie měla za cíl pouze pobavit (a to za každou cenu)
Menandros – představitel nové komedie; např.
Čí je to dítě
Námět nové komedie je rodinný život
Poezie
selanka – zakladatelem je Theokritos; selanka měla často jednoduchý děj; básně ze života pastýřů a venkovanů
Filosofie
Epikuros – materialistické vidění světa
Římská literatura
3. stol. př.n.l. – 473 n.l. (rozpad Západořímské říše)
Římané nepřebírali pouze od Řeků, ale i od Etrusků
charakteristika literatury – římská literatura není tak jednotná jako např. řecká
kontaminace – v řeckém textu, který byl přeložen do latiny, se řecká jména a zeměpisné názvy nahradí latinskými jmény a římskými zeměpisnými názvy
kompilace – z více textů tvoří jeden
Zatímco řecká literatura měla poučit,
římská měla pobavit; funkce naučná byla až druhotná (viz historické texty)
periodizace:
- Staré období – 3–1. stol. př.n.l.
- Zlatý věk (klasické období) – 1. stol. př.n.l. – počátek n.l.; můžeme ho dále dělit na Ciceronovo období a Augustovo období
- Stříbrné období (postklasické období) – 1–3. stol. n.l.
- Úpadkové období – 3–5. stol. n.l.
Staré období
Řím upevňuje své postavení, sjednocuje Itálii; získávají Sicílii, která se stala obilnicí Říma
přejímají mocenské postavení nad většinou řeckých států
společnost – mají senát, kde zasedají konzulové; v případě ohrožení vládne diktátor
lidová shromáždění si volí tribuna lidu, který je pak zastupuje
společnost se dělí do dvou skupin –
patriciové (”čistí Římané”) a
plebejové (přistěhovalci); patriciové měli větší práva
V tomto období přejímají a překládají část řecké literatury – hlavně komedie (chtějí se bavit), ale i eposy (Illias a Odyssea)
Římané si vzali řecké bohy a přejmenovali je (Zeus–Jupiter, Héra–Juno, Hádés–Pluto, Afrodita–Venuše, Árés–Mars, Poseidón–Neptun, Apollon–Apollo, Artemis–Diana, Hermes–Merkur, Athéna–Minerva, Dionýsos–Bacchus)
Livius Andronicus – první římská tragédie, přeložil Illias a Odysseu
Nová komedie
Titus Maccius Plautus – intrikové komedie vycházející ze situačního humoru (facky, kopance, …); zaměřil se na nižší společenské vrstvy – demokratická nová komedie
celkem napsal 22 komedií – např. Komedie o hrnci (tou se pak inspirovali v klasicismu), Lišák Pseudolus
Plautus vytváří
typizované postavy (jedna postava svými vlastnostmi zastupuje nějakou větší skupinou)
tato nová komedie vychází z improvizace; humor je založen i na obscéních scénách
Publius Tarentius Afer – píše pro vyšší vrstvy, snaží se vyhnout obhroublému humoru; píše
charakterové nové komedie např.
Dívka z Andru
Klasické období
Ciceronovo období
(Cicero – Cicer
ona)
Marcus Tullius Cicero žil v letech 102–43 př.n.l., což také vymezuje toto podobdobí
napsal teoretický spis o řečnictví Orator – věnoval se formě
rozlišuje tři styly – vysoký, střední a nízký; záleží na cíli projevu
psal filipiky
napsal dílo
Brutus (dělení stylů)
byl poslán do vyhnanství a zavražděn
ciceronova latina – v tomto období se latina dostá na svůj vrchol
Cicero rozvinul platónský dialog
V tomto období se také rozvíjí milostná lyrika – škola milostné elegie
např.
Gaius Valerius Catullus – ca 87–54 př.n.l.; typický představitel školy milostné elegie, inspiroval se Řeky, jeho láska byla procítěná –
ambivalence (protikladnost) –
Nenávidím a miluji (
okřídlená věta – nějaký výrok, který se často používá)
Každý zážitek je příjemný až tehdy, můžeme-li o něm někomu vyprávět
Prokázané služby si má pamatovat pouze ten, komu byly prokázány, nikdy je však nemá připomínat ten, kdo je prokázal
aforismus – rčení na pomezí pozetie, prózy a lidové slovesnosti
dějepisectví – Cato, Caesar
Caesar (100–44 př.n.l.) zapsal
Zápisky o válce občanské a
Zápisky o válce galské
poezie – didaktická báseň, milostná lyrika
Doba Augusta
(43 př.n.l. – 14 n.l.)
Augustus se prohlásil za neomezeného vládce, nárokoval si dědičné právo
nechal svého dvorního básníka svořit novou pověst o vzniku Říma – údajně ho založil udatný bojovník bojující v Trójské válce
Publius Vergilius Maro – 70–19 př.n.l.
napsal
Zpěvy pastýřské,
Zpěvy rolnické
napsal epos
Aeneis (protějšek Homérových eposů, hrdina Aeneus po Trójské válce putuje z Tróje do Latia, kde bojuje s latijskými kmeny, poté si bere dceru vůdce latijů a zakládá Řím)
Vergilius psal tak, jak Augustus pískal
Quintus Horatius Flaccus – 65–8 př.n.l.
Listy pisonům – rady začínajícím autorům
rozděluje na:
- vyšší styl – vychází z minulosti, postavami jsou důležití lidé z minulosti – vojevůdci, …; patří sem tragédie, psán veršem
- nižší styl – vychází ze součastnosti, patří sem komedie, psán rytmizovanou prózou
Toto dělení platí až do konce klasicismu
říká, že důležitější je forma než obsah
Titus Livius – historická próza
Ovidius
(Publius Ovidius Naso)
43 př.n.l. – 18 n.l.
narozdíl od Vergilia nepsal tak, jak Augustus chtěl, nakonec byl poslán do vyhnanství a donucen k sebevraždě
Umění milovat – didaktická elegie – instrukce mužům i ženám, jak svádět partnera
Metamorphoses (Proměny) – sbírka stovek mýtů, ve které postavy podstupují nějaké proměny (např. z živé do neživé věci) – např. příběh o Narcisovi, který se zamiloval do svého odrazu ve vodě
Tristia – žalozpěvy z vyhnanství
Postklasické období
Augustus umírá v roce 14, nastupují císaři Tiberius, Claudius, Nero, …
Vládla dynastie Flaviů
Řím hospodářsky vzkvétá
Vzniká velké množství děl
rétoricko deklamační styl (nový styl; až příliš květnatý) X
satira (autor kritizuje společenské nedostatky tehdejší doby – povrchnost, konzum)
Lucius Annaeus Seneca – vychovává Nerona; byl stoikem; říkal, že život je v podstatě přípravou na smrt
byl i dramatik – psal konverzační tragédie
napsal satirickou parodii – Ztykvení Claudiovo
Martialis – píše satirické epigramy
ideogram =
kaligram – báseň uspořádána tak, že slova z dálky vypadají jako motiv v básni popisovaný
Juvenalis –
Velká satira proti ženám
Petronius –
Satiricon
Historická próza
Publius Cornelius Tacitus – Germania
Josephus Flavius – židovská tématika;
Válka židovská
Úpadkové období
2-5. stol. n.l.
v této době už v Římě převažuje křesťanství
Diocletianus – pronásledoval křesťany
roku
313 císař Constantius milánským ediktem zrovnoprávnil křesťanství
Marcus Aurelius –
Hovory k sobě – napsány řečtinou (
helénofilství)
Marcus Aurelius byl stoikem
apoštol – ti, kteří ochraňovali Ježíše a byli jeho žáci
apoštolští otcové – ti, jejichž učitelé byli apoštolové
církevní otcové – další generace, první duchovní, kazatelé
patristika – studium křesťanské literatury v období 1.–7. století; církevní otcové si vypůjčovali liturgické termíny z Římského náboženství
apologeté – bránili křesťanství a pokračovali v šíření učení Ježíše, apoštolů, …
Ambrosius, Augustinus