Literární druhy a žánry
Forma:
- verš – volný nebo vázaný
- próza
Literární druhy:
lyrika (vyjadřování dojmů, pocitů),
epika (vyjadřování děje),
drama (určené k předvádění děje)
Literární druhy se realizují uvnitř žánrů (útvarů)
Epika
Slovo pochází z řeckého
epikos – výpravný, dějový
Událost je ztvárněna vyprávěním příběhu
Příběh obsahuje postavy, které mezi sebou řeší nějaký konflikt
Autor může dílo vyprávět; může se v díle objevit
Fáze děje:
- expozice – seznámení s okolnostmi děje
- kolize – objevuje se problém
- krize – problém vrcholí
- peripetie – postavy problém řeší
- konec – katastrofa, happy end, pointa
Epické žánry velkého rozsahu
(velké epické žánry)
Epos
Slovo pochází z řeckého
epos – slovo, řeč
Epos je rozsáhlá veršovaná skladba, která chronologicky (tak, jak probíhal v čase) vypráví události, ty jsou propojené postavami.
Děj je zpomalován
epizodami (odbočkami v ději) a
formálními prostředky (např. epiteta constans – přívlastky, které popisují např. hrdiny –
rychonohý Achilleus)
Epos:
- hrdinský – hlavní postavou je hrdina; cílem je vytvořit nějaký idol – hrdinu, který má ideální vlastnosti (hrdina může zabíjet lidi, pokud jde o dobro národa)
- rytířský – rytíř je také hrdina, ale bojuje kvůli nějaké ženě
- duchovní – je zde zesílena křesťanská úloha hrdiny
- historický
- směšnohrdinský – objevuje se v renesanci; hrdina je zesměšován (v renesanci už nebylo přípustné, aby hrdina zabíjel lidi)
Na začátku byl epos výrazem ústní lidové slovesnosti, je psán ve verších
Epopej
Několik eposů dohromady
Román
Román je psán národním jazykem, nikoli latinou (od toho původ slova, protože v začátku existence románu byly jazyky, kterými se romány psaly románské)
Hlavní dějová linie románu se větví
Je zde větší množství postav, které se v průběhu děje vyvíjejí
Děj je opět zpomalován epizodami
Román je psán formou prózy
Romány se dělí dle námětu – např.
historický,
společenský,
psychologický,
biografický (popisuje osudy skutečného člověka),
monografický (popisuje osudy vymyšlené postavy),
utopický (popisuje utopickou vizi budoucnosti)
epistolární román – román v dopisech
Kronika
popis událostí, které se udály v nějaký čas – chronologické zachycení skutečnosti
Mýtus
mýtus = báje
řecké
mýthos – vyprávění
mýty vznikaly tak, že si lidé potřebovali vysvětlit základní děje (proč jsou blesky, proč každý rok obilí znovu vyroste, ...)
sakrální (náboženské), filozofické, vědecké prvky
Mýty jsou shrnutím kultury civilizace
Soubor mýtů – mytologie
Legenda
Legenda ≠ pověst
v latině znamená
to, co má být čteno
středověký duchovní útvar
Námět – život, skutky, a umučení světce; jeho vstup do nebeského království
Vyprávěny např. v kostele
Dříve verš, později próza
Epické žánry středního rozsahu
Novela
italské
novella – novinka
má jednu dějovou linii; méně postav, ty se nevyvíjejí
děj je vyhrocen během kratšího časového úseku
na konci příběhu je
pointa
Může se tématicky dělit na
horor (latinsky
děs),
gotický román,
černý román, ...
próza
Romaneto
původ slova z češtiny (poprvé ho použil Neruda)
malý román
iracionální námět (je zde nějaká záhada), který hrdina řeší racionálně (záhada je racionálně vysvětlena)
překvapivé zakončení
próza
Povídka
Popisné povídky (črty) – autor použije děj, aby zesílil charakteristiku
idilické nebo humorostické povídky
Drobná epika
Anekdota
řecké
anekdotos – nevydaný
výchozí situace a její překvapivé řešení (pointa)
Bajka
didaktické (poučné) vyústění
bajky jsou alegorické (autor chtěl na příběhu ukázat úplně něco jiného)
v bajkách mohou být zvířata
Pověsti
útvar ústní lidové slovesnosti (folklóru)
původ je reálný
pověsti se dělí:
časové (váže se na nějaký čas – pátek 13., den sv. Jiří, ...),
heraldické (o původech znaků a erbů),
místní (váže se k nějakému místu, kde se něco stalo – Bílá paní, ...),
etymologické (o původu jmen – např. proč se Praha jmenuje Praha)
Pohádka
(báchorka)
Je to útvar lidové slovesnosti
Pohádky původně nebyly určeny dětem
V pohádce jsou fantastické prvky, nadpřirozené bytosti, fikce
Ustálené postupy v rozvoji ději, standardizované (ustálené) prostředky (
Za devatero horami)
Stereotypnost – dobro a zlo (vždy vítězí dobro)
pohádky fantastické, zvířecí, novelistické (hrdina řeší problémy pouze svým rozumem), moderní (autorské –
Bob a Bobek,
Krteček, antipohádky)
Lyrika
řecké
lyrika melé – píseň doprovázená hrou na lyru
Řazením motivů nevzniká dějové napětí – lyrika
nemá děj; lyrika vyjadřuje pocity, dojmy a nálady
Lyrický mluvčí (hrdina) – ten, který pocity prožívá
Lyrika:
- Osobní – meditativní, bilanční, milostná
- Společenská
- Přírodní
Lyrika může být i poezie i próza
Píseň
určeno ke zpěvu
vřelý cit
forma – verš (sloka písně = strofa básně)
jsou postaveny na rytmu a rýmech
lidová X umělá píseň
duchovní X světská píseň
Elegie
(žalozpěv)
řecké
elegos – pohřební zpěv
námět – ztráta blízkého
forma – verš
Óda
z řeckého
ódé – píseň
oslavná píseň většího rozsahu
óda velebí boha, hrdinu, vznešené ideály
forma – verš
Hymnus
řecké
hymné – chvalozpěv
oslavná báseň menšího rozsahu
sólová X chórická
patetičnost – nadbytečná slova
forma – verš
Dithyramb
řecké
dithyrambos – přízvisko boha Dionýsa (boha vína, veselí, ...)
kultovní píseň
vyjadřuje bezprostřední radost a veselí
forma – verš
Epitaf
řecké
epitafon – nápis na hrob
stručné, věcně informující
Jdi a zvěstuj Lakedaimonským, poutníče, že poslušni jich zákonům, zde ležíme
forma – verš
Pásmo
polytematická báseň většího rozsahu
moderní poezie
volně (asociativně) řazené tematické celky
proud vědomí
forma – volný verš
Epigram
řecké
epigramma – nápis
Nápisné epigramy
v novější době epigram získává satirický podtext
krátký, věcný
forma – verš
Lyrickoepické žánry
Žánry postavené na ději, které ale popisují i pocity
Balada
Balada má pochmurný děj a tragický konec
Děj je zhuštěný, konflikt má rychlý spád
Prostředí je líčeno s lyričností
Konflikt – jedinec X příroda, jedinec X společnost
forma – verš
Romance
Je to protiklad balady – má šťastné zakončení
náznak děje, lyričnost prostředí
forma – verš
Básnická povídka
(poema)
povídka psaná veršem
reflexivní prvky – reflexe=úvaha
forma – verš
Drama
dórské
draó – činit, uskutečňovat
řecké dráma – čin, skutek
drama – předvádění na jevišti
- divadlo (jako literární druh) – je postaveno na jazykových promluvách a jednání dramatických postav (dialogy, monology)
divadlo je určeno k předvádění
podstatou je spor – konflikt
-
drama (jako literární druh) – text monologů a dialogů, scénické poznámky
Jak se tento text dostává k příjemci? – čtení, divadelní představení, dramatizace přetvoření epiky či lyriky
vývoj dramatického konfliktu – vede k zrušení napětí, vytváří děj; konflikt tvoří základ syžetu
základní principy:
- zákon tří jednot – jednota času (konflikt se musel vyřešit do dvou dnů), místa (odehrávalo se na jediném místě) a děje (jen jeden jediný děj)
- pětistupňové schéma rozvoje děje – expozice, kolize, krize, pripetie, katastrofa
někdy předchází prolog, někdy též zakončeno epilogem
Tragédie
řecké
traidóída – zpěv kozlů
čerpá z minulosti, vypráví o bozích, významných bojovnících
tragédie patří k vysokému stylu
veršuje se, psáno vybroušeným jazykem
Komedie
řecké
komódiá – zpěv veselého průvodu
cílem nebylo poučit, ale pobavit
hra končí rozuzlením a smírem
komedie mohly být satirické
Tragikomedie
prolínání tragična s komičnem
děj je pochmurný, ale končí smírem, který je většinou humorný
Fraška
latinské
farsum – žert
situační humor, nadsázka, masové veselí, lidské nedostatky
Činohra
Novodobé
vážné téma
Opera
Hudebně dramatický žánr
libreto – text, podle kterého je pak vytvořena hudba
další žánry – opereta, muzikál
Revue
uvolněná stavba – může tam být např. pantomima, ...
kabaret