Literární teorie
Název pochází z řeckého
theórein = poznávat, pozorovat (Aristoteles, Horatius, Cicero)
Studuje podstatu literatury
- estetická funkce
- umělecké postupy, prostředky
interpretace literárního díla má tři složky – obsah, forma a pocit → budeme mluvit o tématu, jazyku a kompozici.
Stuktura literárního díla
struktura = stavba
- Tematický plán (tematická výstavba)
- Kompoziční plán (strukturní výstavba)
- Jazykový plán (prostředky)
obsah X
forma –
obsah je to, o čem to dílo je;
forma určuje, jak je dílo napsané.
úzus – nějaká norma (např. pro používání spojek)
Tematický plán
Titul
jednoslovný,
sousloví (
Pán prstenů,
Harry Potter, ...),
věta (většinou starší díla)
Způsob pojmenování (starší díla)
incipit (první slova z textu, která slouží jako název – báseň, legenda),
místo nálezu (jistevnický kancionál),
místo vzniku,
podle autora (Kosmova kronika),
podle jazyka
Tematické složky
námět – námět je to, o čem dílo je
idea – autorské hodnocení skutečnosti
motiv – něco z textu, co má nějaký význam (postava, zvíře, děj, věc, vlastnost, ...)
motiv je základní dynamická složka; vytváří dějovost nebo lyrické napětí
(
lyrické dílo klade důraz na dojmy a pocity,
epické dílo má děj)
téma –
celkové (o čem to je),
hlavní,
vedlejší
Druhy témat
Postava
charakteristika – popis postavy;
vnější (jak vypadá),
vnitřní,
přímá (přímo popisujeme vlastnosti postavy),
nepřímá (popíšeme, co člověk dělá)
autobiografie – někdo píše sám o sobě
monografie – někdo píše o postavě, která nemusí existovat
biografie – někdo píše o skutečné postavě
autostylizace – autor se vkládá do příběhu – autor se stylizuje do hlavní postavy
autobiografie X
autostylizace – autobiografie vypráví fakta (kdy se oženil, ...), autostylizace vypráví o pocitech hlavní postavy, což jsou zároveň pocity autora
Prostředí
- hmotné prostředí – kde se příběh odehrává (les, škola, ...)
- psychická atmosféra – strach, ...
- sociální atmosféra – důchodci, studenti, škola, ...
- ideová atmosféra – komunismus – společně k lepším zítřkům, spojme se a svrhněme kapitalismus; ...
Děj
Děj je změna stavu
Kompoziční plán
Způsob uspořádání a spojování jednotlivých prvků se zřetelem k celkovému záměru a uměleckému smyslu.
uspořádání motivů:
- kauzalita (logika) – motivy mají nějakou vzájemnou souvislost (židle–stůl):
- čas
- prostor – např. při popisu obrazu
- asociace – motivy jsou spojené podle něčeho, co nemůžeme logicky spojit (židle–připínáček)
Epika
fabule – obsah (o čem se píše)
syžet – způsob uspořádání, forma (jak se píše)
bezsyžetová próza – próza, která nemá děj (nikoli próza, která nemá formu)
chronologická kompozice – (chronos = čas) – děj je vyprávěn podle času, kdy se stal
retrospektivní – pohled dozadu – něco se stalo a my se na děj díváme zpátky
in media res (ve středu dění) – povídka začíná bez seznámení s okolnostmi děje a postavami; většinou začíná dialogem
rámcová kompozice – Jeden velký děj tvoří rámec, do něj jsou vkomponovány děje další
paralelní kompozice – dvě dějové linie, které běží vedle sebe, mohou, ale nemusí se spojit
řetězová kompozice – jednotlivé děje tvoří řetězec (např. detektivní seriály – každý díl má svůj děj)
pointa – konec díla je takový, že bychom to nečekali
(mozaikovitá kompozice)
Chronologická kompozice
- expozice – seznámení s okolnostmi děje (postavy, prostředí)
- kolize – objevuje se problém mezi jednajícími postavami
- krize – vrcholné napětí, problém se hrotí
- peripetie – postavy se snaží problém řešit
- katastrofa – špatný konec (většinou smrt)
happy-end – šťastný konec
pointa – konec, který bychom nečekali
většinu z těchto termínů definoval Aristoteles v Poetice
Lyrika
kontrast (rozdíl, protiklad) – autor k sobě dává protikladné motivy
gradace (stupňování) – motivy jsou vedle sebe poskládány tak, že se jejich význam stupňuje
paralela – autor pouze položí skutečnosti vedle sebe
Jazykový plán
Jazykové prostředky
(lexikální prostředky)
Neutrální
Zabarvené
(afektivní, expresivní)
záporný vztah – pejorativní, dysfemismy
kladný vztah – eufemismy
familiární pojmenování – Míša, Péťa, Kája, ... (Ludík)
hypokoristika – použité v domácím prostředí (maminečka)
deminutiva – zdrobněliny
eufemismus – zjemnění skutečnosti (např. zesnul)
litotes – neříkám věci přímo (např. nedopadl nejlépe)
augmentivum – slova zveličelá (např. psisko, chlapisko, babizna)
dialektismus – slova z dialektu (šalina, okurek, humřít)
vulgarismus – sprostá slova
slangové pojmenování – mluva, které rozumí jen nějaké sociální skupiny – dostal jsem kouli, ...
argotické pojmenování – mluva společenské spodiny, která tak mluví proto, aby jim ostatní nerozuměli (čornout)
Zvláštní prostředky uměleckého jazyka
(neboli poetismy)
(oř, vesna)
Zvláštní prostředky uměleckého jazyka
epiteton – básnický přívlastek – jsou to většinou přídavná jména, která v textu mohou působit divně až zbytečně
- epiteton konstans – pokaždé, když se mluví o hrdinovi, má stejnou vlastnost (rychlonohý Achilleus)
- epiteton ornans – nadbytečný přívlastek, který zesiluje vlastnost podst. jm. (modrý blankyt)
přirovnání
- klasické (jako) – chytrý jako liška, moudrá jako sova
- paralelismus – dvě skutečnosti vedle sebe
- antiteze – básník nejdřív něco tvrdí, pak to vyvrátí, pak to znovu tvrdí
oxymorón – básník vedle sebe dá dvě skutečnosti, které se navzájem vylučují (např.
řvoucí ticho,
živá mrtvola)
Tropy
(tropus)
= přenášení významu na základě podobnosti – např.
prší listí
Metafora
vnější podobnost
prší listí
personifikace – vlastnosti a činnosti lidí se přenášejí na neživé věci (Sluníčko se smálo)
synestézie – záměna počitků (vjemů) jednotlivých smyslů (sladký zvuk)
Metonymie
vnitřní souvislost – je tam nějaká logika pojmenování, které není přímé
synekdocha – záměna části za celek nebo naopak (ví o tom celá ulice)
hyperbola – nadsázka (už jsem vám to stokrát říkala)
eufemismus – zjemnění nějaké skutečnosti (zemřel → odešel)
perifráze – opis nějaké činnosti (Kdo v zlaté struny zná – struny → lyra → lyrika → básník)
Figury
pravidelné, záměrné seskupování:
- hlásek
- slov ve větě – pak můžeme mluvit o tzv. stylistických figurách
etymol – podoba, způsob
Zvukové prostředky
- Onomatopoie (zvukosled) – básník k sobě skládá hlásky – kakofonie (hlásky jako s, š a ř – nepříjemné hlásky), eufonie (příjemné hlásky)
- Paronomázie – slova odvozená od stejného základu (potkal potkan potkana)
- Aliterace – opakování počátečních hlásek
- Asonance – stejné samohlásky na konci slov
- Konsonance – stejné souhlásky na konci slov
Syntaktické figury
Opakování stejných slov
epizeuxis – slova jsou zopakována bezprostředně za sebou
anafora – slovo se opakuje na začátku každého verše
epifora – slovo se opakuje na konci každého verše
epanastrofa – jeden verš slovem končí, další verš jím začíná
Hromadění synonym
pleonasmus – nadbytečné vyjádření skutečnosti, která je patrná
tautologie – pojmenování téže skutečnosti dvěma různými slovy
Opakování slov se stupňovaným významem
gradace (klimax) – další synonymim stupňuje význam prvního
antiklimax – slovo zeslabuje význam
Odchylky od pravidelné větné stavby
polysyndeton – nadbytečné využití spojek
asyndeton – záměrné vynechání spojek
elipsa – vynechání nějakého slova (
Musím jít do školy –
Musím do školy)
apoziopeze – nedekončená výpověď
osamostatněný větný člen – věta je "rozkouskována"
Řečnické figury
apoziopeze – nedokončená výpověď
apostrofa – řečnické oslovení neživé věci
řečnické zvolání –
Hleďmě!
řečnická otázka – řečník nečeká odpověď