Literární teorie

Název pochází z řeckého theórein = poznávat, pozorovat (Aristoteles, Horatius, Cicero)
Studuje podstatu literatury

interpretace literárního díla má tři složky – obsah, forma a pocit → budeme mluvit o tématu, jazyku a kompozici.

Stuktura literárního díla

struktura = stavba obsah X formaobsah je to, o čem to dílo je; forma určuje, jak je dílo napsané. úzus – nějaká norma (např. pro používání spojek)

Tematický plán

Titul

jednoslovný, sousloví (Pán prstenů, Harry Potter, ...), věta (většinou starší díla)
Způsob pojmenování (starší díla)
incipit (první slova z textu, která slouží jako název – báseň, legenda), místo nálezu (jistevnický kancionál), místo vzniku, podle autora (Kosmova kronika), podle jazyka

Tematické složky

námět – námět je to, o čem dílo je
idea – autorské hodnocení skutečnosti
motiv – něco z textu, co má nějaký význam (postava, zvíře, děj, věc, vlastnost, ...)
motiv je základní dynamická složka; vytváří dějovost nebo lyrické napětí
(lyrické dílo klade důraz na dojmy a pocity, epické dílo má děj)
témacelkové (o čem to je), hlavní, vedlejší

Druhy témat

Postava
charakteristika – popis postavy; vnější (jak vypadá), vnitřní, přímá (přímo popisujeme vlastnosti postavy), nepřímá (popíšeme, co člověk dělá)
autobiografie – někdo píše sám o sobě
monografie – někdo píše o postavě, která nemusí existovat
biografie – někdo píše o skutečné postavě
autostylizace – autor se vkládá do příběhu – autor se stylizuje do hlavní postavy
autobiografie X autostylizace – autobiografie vypráví fakta (kdy se oženil, ...), autostylizace vypráví o pocitech hlavní postavy, což jsou zároveň pocity autora
Prostředí
Děj
Děj je změna stavu

Kompoziční plán

Způsob uspořádání a spojování jednotlivých prvků se zřetelem k celkovému záměru a uměleckému smyslu.
uspořádání motivů:

Epika

fabule – obsah (o čem se píše)
syžet – způsob uspořádání, forma (jak se píše)
bezsyžetová próza – próza, která nemá děj (nikoli próza, která nemá formu)
chronologická kompozice – (chronos = čas) – děj je vyprávěn podle času, kdy se stal
retrospektivní – pohled dozadu – něco se stalo a my se na děj díváme zpátky
in media res (ve středu dění) – povídka začíná bez seznámení s okolnostmi děje a postavami; většinou začíná dialogem
rámcová kompozice – Jeden velký děj tvoří rámec, do něj jsou vkomponovány děje další
paralelní kompozice – dvě dějové linie, které běží vedle sebe, mohou, ale nemusí se spojit
řetězová kompozice – jednotlivé děje tvoří řetězec (např. detektivní seriály – každý díl má svůj děj)
pointa – konec díla je takový, že bychom to nečekali
(mozaikovitá kompozice)
Chronologická kompozice
většinu z těchto termínů definoval Aristoteles v Poetice

Lyrika

kontrast (rozdíl, protiklad) – autor k sobě dává protikladné motivy
gradace (stupňování) – motivy jsou vedle sebe poskládány tak, že se jejich význam stupňuje
paralela – autor pouze položí skutečnosti vedle sebe

Jazykový plán

Jazykové prostředky

(lexikální prostředky)

Zvláštní prostředky uměleckého jazyka

epiteton – básnický přívlastek – jsou to většinou přídavná jména, která v textu mohou působit divně až zbytečně
přirovnání
oxymorón – básník vedle sebe dá dvě skutečnosti, které se navzájem vylučují (např. řvoucí ticho, živá mrtvola)

Tropy

(tropus)
= přenášení významu na základě podobnosti – např. prší listí

Figury

pravidelné, záměrné seskupování:
etymol – podoba, způsob

Zvukové prostředky

Syntaktické figury

Opakování stejných slov
epizeuxis – slova jsou zopakována bezprostředně za sebou
anafora – slovo se opakuje na začátku každého verše
epifora – slovo se opakuje na konci každého verše
epanastrofa – jeden verš slovem končí, další verš jím začíná
Hromadění synonym
pleonasmus – nadbytečné vyjádření skutečnosti, která je patrná
tautologie – pojmenování téže skutečnosti dvěma různými slovy
Opakování slov se stupňovaným významem
gradace (klimax) – další synonymim stupňuje význam prvního
antiklimax – slovo zeslabuje význam
Odchylky od pravidelné větné stavby
polysyndeton – nadbytečné využití spojek
asyndeton – záměrné vynechání spojek
elipsa – vynechání nějakého slova (Musím jít do školyMusím do školy)
apoziopeze – nedekončená výpověď
osamostatněný větný člen – věta je "rozkouskována"

Řečnické figury

apoziopeze – nedokončená výpověď
apostrofa – řečnické oslovení neživé věci
řečnické zvolání ­– Hleďmě!
řečnická otázka – řečník nečeká odpověď