Fyzikální veličiny a jednotky
=délka, objem, hmotnost, rychlost...
Fyzikální veličiny charakterizují různé vlastnosti těles a polí, také charakterizují změny těchto událostí.
Měřit hodnotu fyzikální veličiny znamená porovnávat tuto hodnotu s hodnotou předem smluvenou (1 metr, 1 kg, ...)
Lidé měli jednotky odedávna, některé z nich však nebyly přesně určené (např. loket, stopa, ...).
V době průmyslového rozvoje bylo nutné vyvinout celosvětově uznávané jednotky → vzniká soustava SI. Ta zavádí základní soustavu jednotek a veličin.
Pozn: při značení jednotek se využívají i hranaté závorky:
[W] = J
znamená, že jednotka práce (W) je joul (J).
etalon – vzor (např. metr), podle kterého se pak vyrábějí další kopie (např. pravítka).
Základní etalony jsou v Paříži.
Existují tři typy jednotek:
- základní (ke kterým se pak přidávají ještě jednotky doplňkové)
- odvozené
- vedlejší
Také existuje systém předpon (mili-, mega-, kilo-, ...)
Základní jednotky
- kilogram (kg) – hmotnost
- metr (m) – délka
- sekunda (s) – čas
- kelvin (K) – teplota
- ampér (A) – elektrický proud
- kandela (cd) – svítivost
- mol (mol) – látkové množství
Zvláštností v tomto seznamu je kilogram, protože je jako jediný s příponou.
doplňkové jednotky:
- radián (rad) – rovinný úhel
- steradián (sr) – prostorový úhel
Předpony
- giga – G – 109
- mega – M – 106
- kilo – k – 103
- hekto – h – 102
- deka – da (!dekagram je dag, nikoli dkg!) – 101
- centi – c – 10-2
- mili – m – 10-3
- mikro – µ (řec. pís mí) – 10-6
- nano – n – 10-9
- piko – p – 10-12
Odvozené jednotky
pascal (Pa), newton (N), watt (W), joule (J), ...
1N = 1kg × m × 1s2
poměr 1:1
Vedlejší jednotky
1min = 60s
1l = 1000ml
1t = 100kg
poměr není 1:1
Skalární veličiny
Skalární veličiny jsou takové, které jsou jednoznačně určeny číselnou hodnotou a jednotkou (tlak, hmotnost, čas, ...).
Vektorové veličiny
Vektorové veličiny jsou takové, které jsou jednoznačně určeny číselnou hodnotou, jednotkou,
a směrem (síla, moment síly (M), rychlost, ...)
Nad vektorovou veličinou je vždy šipka
Velikost vektoru je skalár (tzn. délku šipky už určujeme jako skalární veličinu).
Operace s vektory
Násobení vektoru skalárem
F2 = k×F1
- k=3:
F2 = 3×F1 (délku čáry ztrojnásobíme)
- k=-2:
F2 = -2×F1
délku čáry sice zdvojnásobíme, ale čára bude mířit na druhou stranu.
tzn. pro k<0 platí: F2 = |k| × F1 a obrátí se strana.
Velikost síly je totiž vždy kladná!
Součet dvou vektorů
Dva vektory obecně sčítáme tak, že začátek druhého vektoru přeneseme na konec prvního vektoru (beze změny směru), výsledný vektor je určen spojnicí počátku prvního a konce druhého vektoru.
- Vektory mají stejný směr – grafické řešení na obrázku, papírové řešení spočívá v sečtení obou sil, směr výslednice zůstává stejný
- Vektory mají opačný směr – papírové řešení spočívá v odečtení obou sil, pokud vyjde záporné číslo, obrátíme znaménko a obrátíme směr síly – velikost síly je vždy kladná
- Vektory jsou na sebe na vzájem kolmé – provedeme Pythagorovu větu.
- Vektory mají nějaký obecný směr – provedeme grafické řešení
Rozdíl dvou vektorů
Druhou sílu obrátíme a provedeme součet.
Rozklad vektoru
Rozložit vektor znamená najít dva (a více) takových vektorů daných směrů, jejichž výslednice je stejná jako vektor původní.